جزئیات خبر

Image
دوشنبه 9 اسفند 1400

گزارش روزانه بازار 1400/12/09

جوانه های امید با ادامه خودنمایی کوچکترها.......
شاخص کل بورس امروز 2554 واحد صعود تا رقم یک میلیون و 281 هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با هم وزن نیز 3149 واحد صعود کرد و در رقم 330 هزار و 950 واحد ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز 30 واحد افزایش یافت و رقم 17 هزار و 672  واحد را در ثبت کرد.
نمادهای پارس، وغدیر و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بورس داشتند.  و فملی و نوری نمادهایی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند
ارزش کل معاملات امروز بازار 170.810 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 2389 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بوده است.
بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «استخراج کانه‌های فلزی»، «فرآورده‌های نفتی» و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» و «فلزات اساسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.
سه نماد #کسرا، #فزر و #بپاس لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به #ثشاهد، #غمینو و #فولاد معطوف بود.
ادامه روند روز گذشته با برتری سهام کوچک بازار دنبال شد همچنان چالش اصلی و تاثیرگذار بر بازار سرمایه ایران مباحث مربوط به برجام است . کنش و واکنش‌های برجامی محرک اصلی بازار سرمایه هستند با توجه به اخبار امیدوار کننده توافق، در بورس هم شاهد کاهش فشار فروش و افزایش تقاضا در سهام و علی الخصوص نمادهای کوچکتر هستیم سرمایه گذاران در نمادهای گروه برجامی با احتیاط پیش می روند و در مقابل سهام ریالی گروه زراعت،ساختمانی  ،سیمانی و  قندی در صدر تقاضا قرار داشتند به طور کلی بازار چون عمق زیادی ندارد و پول‌های بزرگ وارد بازار نشده است سهم‌های کوچکتر را انتخاب کرده است تا تقاضا هم سریعا سرکوب نشود. با این شناوری بالا در سهم‌های بزرگ فعلا بازار نظاره‌گر این گروه‌هاست.

اخبار موثر بر بازار:

 
نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر خارجه
حسین امیرعبداللهیان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ظهر امروز به دعوت کمیسیون امنیت ملی به منظور ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مذاکرات وین در این کمیسیون حضور می یابد.
 
خطیب زاده: پیش نویس توافق آماده شده است / طرف غربی بداند ما از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:
در ۳ موضوع اصلی آمریکا تصمیم سیاسی نگرفته است.
سفر دکتر باقری به تهران، برای انجام مشورت‌های لازم در تهران بوده، وی  امروز صبح وارد وین شد.
 
در جلسه ستاد هماهنگی دولت مطرح شد؛
صادرات غیر نفتی از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است
 ماموریت آیت‌الله رئیسی به وزرای جهادکشاورزی و صمت برای بررسی دلایل افزایش قیمت‌ها با وجود کاهش نرخ ارز
بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ارزش صادرات غیرنفتی از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.
 
شرط مهم ایران در مذاکرات پذیرفته شد
 بر اساس گزارش روزنامه فرهیختگان در آخرین دور از مذاکرات وین کشورهای غربی پذیرفته‌اند تضمین بدهند در صورت رسیدن به توافق، سانتریفیوژهای نسل جدید به جای نابودی کامل، زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران پلمب شوند.
 این روزنامه البته تاکید کرده که به نظر می‌رسد هنوز هم طرف غربی حاضر نشده است برخی از خطوط قرمز منطقی و مهم ایران را بپذیرد.
 
تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک مرکزی و هواپیمایی روسیه
براساس مقررات منتشر شده در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا، این اتحادیه معاملات مربوط به مدیریت دارایی‌ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه را ممنوع می‌کند و حریم هوایی خود را به روی همه هواپیماهای روسیه می‌بندد.
 
«رشد قیمت گاز در اروپا ناشی از جنگ اوکراین»
 نرخ گاز در هاب NBP پس از شروع جنگ اوکراین، با 41 درصد رشد به 1.17 دلار رسید.
 نرخ گاز در هاب TTF پس از شروع جنگ اوکراین، با 24 درصد رشد به 1.07 دلار رسید.
 طبق فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 33 سنت رسیده است.
 با اجرا شدن سقف 5000 تومانی برای نرخ خوراک، می‌توان گفت نرخ خوراک صنایع پتروشیمی‌ تقریبا با گاز 20 سنتی محاسبه می‌شود.
 
مصوبه هیات مدیره #فولاد برای افزایش سرمایه
 افزایش سرمایه  94% #فولاد از انباشته
 
 مجوز افزایش سرمایه ۷۸۳۴ درصد #پارس از محل تجدید ارزیابی دارایی صادر شد
 
مجوز افزایش سرمایه 70%  #فارس از محل سود انباشته صادر شد
 
 مجوز افزایش سرمایه #شبریز صادر شد