جزئیات خبر

Image
یکشنبه 15 اسفند 1400

گزارش روزانه بازار 1400/12/15

فاصله دو استقبال......
استقبال گرم از حذف  ارز ترجیحی ، استقبال سرد از پذیره نویسی سرخابی ها
شاخص کل امروز با افزایش 23,835 واحدی به 1,322,617 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افزایش 2867 واحدی رو به رو شد و به عدد 338,669 واحد رسید.شاخص کل فرابورس نیز 103 واحد افزایش یافت و رقم 17.791 واحد قرار گرفت.
نمادهای فولاد،کچاد و فملی بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بورس داشتند  و اپال،پارس و سفارس نمادهایی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند
ارزش کل معاملات امروز بازار 8.078 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 4.480 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بوده است.
بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.
سه نماد #فولاد، #کچاد و #شبندر لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به #تجلی، #حکشتی و #فزر معطوف بود.
افزایش بسیار زیاد بهای کامودیتی ها همچنین افزایش قیمت نفت برای روز دوم هفته معامله‌گران را به سمت خرید سهم هدایت کرد. امروز رکورد حجم معاملات خرد در چهار ماه گذشته شکسته شد که رخداد خوبی برای بازار است. انتشار خبر تصویب حذف دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تحرک خریداران در گروه‌های درگیر با این ارز انجامید. به این ترتیب اغلب زیرمجموعه‌های گروه‌های زراعت، دارو و روغنی‌ها (غذایی ها)در محدوده سبز تابلو دادوستد و به صف خرید رسیدند 
دلار همچنان به روند نزولی خود ادامه میدهد و اکنون در آستانه رسیدن به کف 25 هزارتومان است. روز گذشته با توجه به سفر مدیرکل آژانس اتمی به ایران و توافقات انجام شده می توان گفت گام های خوبی در جهت رسیدن به توافق برداشته شد.
 
اخبار موثر:
آمار روز اول پذیره‌نویسی سرخابی‌ها:
استقلال: ۱۶۷ میلیون و ۴۰۳ هزار و  ۹۰۳ سهم، توسط ۱۷۹ هزار و  ۱۸۵ نفر
پرسپولیس: ۱۶۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۳۶ سهم توسط ۲۰۱ هزار و ۲۵۴ نفر


وزیر نفت:
وزارت نفت معطل توافق هسته‌ای در وین نمی‌ماند
هر دو تا سه هفته یک قرارداد نفتی امضا می‌شود./ایسنا


میثم فدایی واحد، مدیرعامل فرابورس ایران در شبکه خبر درخصوص وضعیت نخستین روز پذیره نویسی سهام سرخابی ها توضیح داد.
 او با بیان اینکه از ساعت 9:30  تا 11:30 پذیره‌نویسی دو باشگاه را داشتیم عنوان کرد: از لحاظ سخت افزاری مشکلی وجود نداشت. در مورد باشگاه استقلال 167 میلیون و 403 هزار و  903 سهم، توسط 179 هزار و  185 نفر و در مورد باشگاه پرسپولیس 162 میلیون و 229 هزار و 136 سهم توسط 201 هزار و 254 هزار نفر خریداری شد.
 مدیرعامل فرابورس گفت: 30 روز کاری برای پذیره‌نویسی زمان وجود دارد که امروز بخشی از آن انجام شد و مردم می‌توانند در روزهای آتی مشارکت کنند، اما هر زمان پذیره‌نویسی تکمیل شود فرایند آن متوقف خواهد شد.


واریز سود سهام عدالت تا ۲۱ اسفند ماه 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: سود سهام عدالت تا ۲۱ اسفند ماه (روز شنبه هفته آینده) در حساب سهامداران خواهد بود./ایرنا
به فرزندان متولد ۱۴۰۰ به بعد سهام اختصاص پیدا می‌کند
 نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان‌هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می‌آیند، سهام اختصاص داده شود.


رئیس سازمان بورس اوراق بهادار: خدمات توثیق اوراق از سال آینده در بازار سرمایه ارائه می شود
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، در آیین رونمایی و گشایش بزرگترین و مجهزترین مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه، ضمن توضیحاتی در باره این مرکز، از خدمات نوین دیگر مانند سرویس توثیق اوراق شامل اوراق بهادار، بدهی، ETFها و سایر دارایی ها خبر داد و گفت: سرویس توثیق اوراق، پشتوانه الکترونیکی مناسبی برای وام و تسهیلات شبکه های بانکی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه خواهد بود.


وزارت نفت مجاز به احداث پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز شد
مجلس در بند (ط) تبصره (۱) لایحه بودجه به وزارت نفت اجازه داده با رعایت قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌های مردمی و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از طریق شرکت‌های دولتی ذیربط حداکثر در سقف ۲۰ درصد نسبت به احداث پتروپالایشگاه نفت خام به ظرفیت سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰) بشکه در روز جهت تولید مواد پایه پتروشیمی و سوخت از محل منابع داخلی (با رعایت سقف تعیین شده) با مشارکت بخش غیردولتی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران اقدام نمایند.


حداقل ۱۸ میلیون نفر از یارانه بگیران هدفمندی حذف می‌شوند
طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سه ماه از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف می‌شود طبق دهک بندی‌ها، یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند./ خبرگزاری صداوسیما


تحرک خریداران بورسی با حذف ۴۲۰۰
انتشار خبر تصویب حذف دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تحرک خریداران در گروه‌های درگیر با این ارز انجامید. به این ترتیب در حال حاضر اغلب زیرمجموعه‌های گروه‌های زراعت، دارو و روغنی‌ها در محدوده سبز تابلو دادوستد می‌شوند.