جزئیات خبر

Image
سه شنبه 17 اسفند 1400

گزارش روزانه بازار 1400/12/17

استراحتی کوتاه .....
شاخص کل امروز با افت 6.264 واحدی به 1.336.642 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با کاهش 1.167  واحدی رو به رو شد و به عدد 40.334 واحد رسید.شاخص کل فرابورس نیز 47  واحد افزایش یافت و به رقم 18.145 واحد رسید.
نمادهای فولاد،شستا و وبملت بیشترین اثر منفی را بر  شاخص بورس داشتند  و شتران،ومعادن و کاوه نمادهایی بودند که مانع از افت بیشتر شاخص بورس شدند
ارزش کل معاملات امروز بازار 6.729  میلیارد تومان بود، از این مبلغ 3.582 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بوده است.
بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «قند و شکر» و «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.
سه نماد #فملی، #شبندر و #فزر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به #تجلی، #خدیزل و #فنفتح معطوف بود.
همانطور که روز گذشته عنوان شد بازار امروز در ادامه فشار عرضه در تایم پایانی بازار روز معاملاتی قبل و پولبک به سطح یک میلیون و سیصد هزار واحد شاخص کل، با فشار فروش و منفی آغاز شد. تردیدهای برجامی و آرام گرفتن فلزات در مسیر صعود از مهمترین دلایل عقب‌نشینی سیر افزایشی قیمت‌ها در بازار می باشد هر چند که در نیمه بازار با افزایش و پرواز بی سابقه قیمت جهانی روی و نیکل ، شاهد صفوف خرید در نمادهای این گروه بودیم ولی در کلیت بازار شناسایی سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت از دیگر عوامل تشدیدکننده فشار فروش در معاملات روز جاری بود.به نظر می‌رسد با توجه به پتانسیل‌های بنیادی موجود، افت امروز تنها یک نفس‌گیری در مسیر صعودی است. با این حال باید دید در ادامه چه تغییراتی در تالار شیشه‌ای ظاهر می‌شود.

اخبار موثر بر بازار:


 
 هزار میلیارد درآمد مالیاتی وصول شد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از وصول حدود ۲۷۸ هزار میلیارد تومان مالیات در ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: درآمدهای مالیاتی در این مدت به صورت کامل و پیش از موعد محقق شده‌اند.

 
رئیسی: بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و با در نظر گرفتن رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شده است
رئیس‌جمهور در اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری:
لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است.
براساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌ها کنترل، درآمدها افزایش و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.
نرخ تورم که به شدت صعودی و در حال شکستن رکوردهای ۷۰ ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است.
گام بعدی سامان دادن وضعیت خانواده‌هایی است که با خط فقر درگیر هستند.

 
خبر #مهم برای #خودروسازان
ایدرو ( سهامدار عمده دولتی در خودروسازان) واگذاری سهام #ایرانخودرو و #سایپا را تسریع می کند
صالحی نیا ؛ رییس سازمان گسترش و نوسازی و معاون وزیر صمت:
 فرمان ۸ بندی رئیس جمهوری به خودروسازی فصل‌الخطاب ماست
سازمان گسترش و نوسازی ( ایدرو) درخصوص واگذاری سهام خود در ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا آمادگی فراهم آوردن زمینه های لازم برای تسریع فرایند انتقال سهام را با تعامل سایر بخش های ذیربط دارد.

 
حتمال پذیرش شروط روسیه از سوی اوکراین
رئیس‌جمهور اوکراین گفته علاقه خود را به موضوع پیوستن اوکراین به ناتو از دست داده و همچنین گفته مقامات کی‌یف می‌توانند درباره نحوه زندگی آینده مردم «کریمه» و جمهوری‌های «دونباس» مذاکره و مصالحه کنند/ تسنیم