جزئیات خبر

Image
سه شنبه 24 اسفند 1400

گزارش روزانه بازار ۱۴۰۰/12/24

بهار جاده مخصوص......
شاخص کل امروز با افزایش  2492  واحدی به 1.337.269 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افزایش 1.221 واحدی رو به رو شد و به عدد 340.178 واحد رسید.شاخص کل فرابورس 9  واحد کاهش یافت و به رقم 18.129 واحد رسید.
نمادهای کگل،خودرو و وبملت بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بورس داشتند  و کچاد،شتران و شبندر نمادهایی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند
ارزش کل معاملات امروز بازار 10.548 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 2.651 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بوده است.
بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.
سه نماد #شتران، #شپنا و #شبندر لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به #خگستر، #فنفت و #وبصادر معطوف بود.
در بازار امروز بعد از خبر وزیر صمت مبنی بر (ما به دنبال آن هستیم تا ۲۵ درصد سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است واگذار شود و همان طوری که رئیس‌جمهوری اعلام کردند واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا انجام شود) شاهد افزایش تقاضا در گروه خودرویی و نمادهای سرمایه گذاری در این حوزه بودیم شرایط بازار با توجه به سفر آقای امید عبدالهیان به روسیه و احتمال توافق در هفته های آتی گروه بانکی و حمل و نقلی نیز با افزایش تقاضا همراه بودند در کلیت بازار همچنان در انتظار سیاست‌ها و تصمیماتی است که در خصوص مسائل مختلف به ویژه برجام اتخاذ می‌شود.

اخبار موثر بر بازار:

آخرین آمار تجمیعی از پذیره‌نویسی سرخابی‌ها:
استقلال ۲۰۰ میلیارد تومان
پرسپولیس ۲۳۰ میلیارد تومان
براساس آگهی، مبلغ پذیره‌نویسی دو باشگاه ۳۵۰ میلیارد تومان است


لاوروف: از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در چارچوب برجام دریافت کردیم
وزیر خارجه روسیه گفته مسکو تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد./فارس


ارائه قراردادهای اختیار معامله بر مبنای واحد صندوق سرمایه گذاری
برای نخستین بار ارائه قراردادهای اختیارمعامله بر مبنای واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران انجام خواهد شد.
دوره معاملاتی نمادهای اختیارمعامله مبتنی‌بر واحدهای سرمایه‌گذاری دو صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارایکم) و پالایشی یکم (پالایش) با سررسید تیرماه ۱۴۰۱ از روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰.۱۲.۲۵ آغاز خواهد شد.


وزیر نفت:
در بحث میدان‌های مشترک به‌ویژه غرب کارون به‌زودی شاهد امضای قراردادهایی جدید خواهیم بود


وصول درآمدهای نفتی کشور ۲.۵ برابر شد
اوجی؛  وزیر نفت
در دولت سیزدهم هیچ‌گاه معطل انجام مذاکرات نمانده‌ایم و ازظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی استفاده کرده‌ایم.
در دولت سیزدهم وصول درآمدهای ناشی از صادرات نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی ۲.۵ برابر شده است.
احداث اولین پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را خود صنعت نفت در استان هرمزگان آغاز خواهد کرد و در سال ۱۴۰۱، فرآیند احداث این پتروپالایشگاه در نزدیکی پالایشگاه ستاره خلیج فارس آغاز خواهد شد.


موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس باز می‌گردد تا اصلاح شود
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوعی کارشناسی است و شورای نگهبان چندان ورودی به این موضوع و سیاست‌های دولت ندارد.
شورای نگهبان اجمالا در مورد بند مربوط به تعیین تکلیف ارز ترجیحی لایحه بودجه نظری نداشت؛ اما هیئت عالی نظارت اعلام مغایرت‌هایی کرده بود.
موضوع ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس باز می‌گردد تا اصلاح شود./باشگاه خبرنگاران


مصوبه مجلس درباره واردات خودرو برگشت خورد
سخنگوی شورای‌نگهبان:
مجلس در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوبه‌ای درباره واردات خودرو داشت که این مصوبه مفادی نزدیک به مصوبه اولیه‌ای است که در ارتباط با طرح ساماندهی بازار خودرو مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود.
بنابراین این مصوبه بودجه‌ای نیز با ابهام شورای نگهبان مواجه شده و به مجلس ارجاع داده شده است./تسنیم


موافقت مجلس با طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور
نمایندگان مجلس با طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.