جزئیات خبر

Image
شنبه 6 فروردین 1401

شروع سبز در قرن جدید

شاخص کل در اولین روز کاری بهار، با رشد 23 هزار واحدی معاملات را پایان داد.
 
رشد 23 هزار و 526 واحدی (1.7 درصد) شاخص کل  را در سطح یک میلیون و 390 هزار واحدی قرار داد.
شاخص‌ هم وزن نیز 0.65 درصد رشد کرد و در سطح 350.544 واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص فرابورس نیز با 175 واحد افزایش، در سطح 18.553 واحد قرار گرفت.
 
بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «چند رشته ای صنعتی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد.
سه نماد #شپنا، #فولاد و #شتران لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به #خساپا، #خودرو و #خبهمن معطوف بود.

اخبار موثر بر بازار:

 
مورا فردا با علی باقری دیدار می‌کند
هماهنگ کننده گفت‌وگو‌ها در وین امشب وارد تهران می‌شود و فردا (یکشنبه) با علی باقری درباره آخرین وضعیت گفت‌وگو‌ها به رایزنی می‌پردازد؛ منابع آگاه می‌گویند به‌دلیل عدم اتخاذ تصمیم سیاسی لازم از سوی واشنگتن، هنوز در نقطه توافق قرار نداریم.
 
خاندوزی: استقراض دولت قبل از بانک مرکزی را تسویه کردیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که دولت سیزدهم تمام ۵۴ هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی استقراض کرده بود، تسویه کرد.
 
کاخ سفید: توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» نیست 
مشاور امنیت ملی آمریکا:
 توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می‌گویم ما پیش‌رفت‌های قابل توجهی در حل‌وفصل تعداد چشمگیری از مسائلی داشته‌ایم که برای بازگشت ما به توافق بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی ضرورت دارند. ما همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت اعمال کند./ ایسنا
 
تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: 
به همان صورت که صنایع می‌توانند برای پیشبرد اهداف خود از تسهیلات بانکی استفاده کنند، در بازار سرمایه هم چنانچه شرکت‌ها به شاخص‌های لازم برای ورود به این بازار دست پیدا کنند، می‌توانند با حضور در بورس اقدام به تامین مالی کنند./ایرنا
 
رئیس سازمان بورس: امسال بازار گواهی سپرده کالاهای صنعتی و پتروشیمی رونق می گیرد
دوم اسفند ماه سال گذشته، نمایندگان مجلس با معافیت مالیات بر ارزش افزوده بازار گواهی سپرده‌های کالایی و انتقال مالیات به گیرنده نهایی کالا، موافقت کردند که مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره معتقد است که مانع بزرگ بر سر راه ورود کالاهای صنعتی و پتروشیمی به بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا برداشته شده و ۱۴۰۱، سال رونق این بازار در بورس کالا خواهد بود.
 
خروج ۱۲ نماد در اولین روز کاری سال جدید، رفع گره از سهم مثبت و تغییر حجم مبنا
نماد ۱۲ شرکت بورسی و فرابورسی در اولین روز کاری سال جدید بسته و یک سهم مثبت هم مشمول رفع گره معاملاتی شد و حجم مبنای سه نماد هم تغییر کرد.
 
کاهش 27 درصدی فروش اوراق
 خاندوزی وزیر اقتصاد با اعلام کاهش 27 درصدی فروش اوراق دولت نسبت به سال 1399 در سمت درآمدهای دولت، بیش از 70 درصد مجموع مخارج دولت در سال 1400 را متعلق به هزینه‌های جاری اعلام و اضافه کرد: سهم هزینه‌های عمرانی نیز حدود 14 درصد و سهم مخارج مربوط به بازپرداخت اوراق سال‌های قبل نیز، 16 درصد کل مخارج دولت (نزدیک 160 هزار میلیارد تومان) را تشکیل می‌داد.
 
صادرات گاز طبیعی ایران در سال ۱۴۰۰ دو برابر شد
طبق آمار رسمی گمرک ایران، میزان صادرات گاز طبیعی ایران در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۴.۸ میلیارد دلار بوده است که از نظر حجم و ارزش صادرات نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.
 
المیادین: 
تأسیسات آرامکو در جده تقریبا به‌طور کامل سوخته است 
 عربستان: کمبود نفت به ما مربوط نیست‌‌
 
افزایش بهای جهانی نفت خام در پی عملیات یمن علیه تأسیسات آرامکو
شبکه «المسیره» گزارش داد، حمله موشکی به تأسیسات نفتی آرامکو در جده، باعث افزایش قیمت هر بشکه نفت برنت به ۱۲۰ دلار و ۶۵ سنت شد./فارس