جزئیات خبر

Image
یکشنبه 7 فروردین 1401

عبور شاخص از 1،400،000

شاخص کل امروز با افزایش  12,730 واحدی به 1,403,589 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افزایش 3,037 واحدی رو به رو شد و به عدد 353,582 واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با 0.01 درصد افزایش، به سطح 18759 واحد رسید. نمادهای فولاد، فخوز و شتران بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای غدشت، خاهن و جم بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.
ارزش کل معاملات امروز بازار 5,410 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 3.621 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم  بوده است.
بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات»، «محصولات شیمیایی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.
سه نماد #ثشاهد، #حکشتی و #خگستر لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به #فولاد، #شتران و #کسرا معطوف بود.
  شاخص با روند صعودی ادامه دار خود توانست  به سطح یک میلیون و چهارصد هزار واحدی دست پیدا کند. همانطور که گفته شد امروز نسبت به روز گذشته افزایش عرضه را تجربه کردیم. در معاملات امروز شاهد ثبات نسبی و برتری مشهود تقاضا نسبت به عرضه‌ها بودیم. با این حال مهم‌ترین خبری که در این ساعت مطرح شده اشاره به سخنان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است که گفته سپاه پاسداران فارغ از نتیجه برجام تحت تحریم باقی خواهد ماند.
این مساله سبب شد تا صف سنگین برخی سهام برجامی کمی سبک‌تر شود و تقاضای این نمادها برای لحظه‌ای با تردید همراه گردد. با این حال به نظر می‌رسد چنین موضوعی همچنان به عنوان یک ریسک اساسی در حصول توافق در نظر گرفته نمی‌شود.
دلار در همان سطح 26200 تومان معامله میشود و شاهد نوسان خاصی از سوی دلار نبودیم. اخبار مربوط به برجام همچنان توسط معامله ‌گران دنبال می شود.


اخبار موثر بر بازار:

 
قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد
 قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با نرخ ارز  238558  ریال اعلام شد.
 
انریکه مورا با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی دیدار کرد
 انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین که به تهران سفر کرده است، با دکتر علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. 
 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، این نشست  طرفین ضمن تبادل نظر در مورد آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، در مورد موضوعات باقی‌مانده به رایزنی پرداختند.
 مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی با یادآوری جدیت و عزم جمهوری اسلامی ایران برای نهایی کردن توافق در وین، تأکید کرد در صورتی که طرف آمریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.
 انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین نیز در این دیدار گزارشی از آخرین رایزنی‌های خود با سایر طرف‌ها ارائه کرد. 
 دکتر باقری و انریکه مورا در روزهای آینده به تماس و رایزنی نزدیک ادامه خواهند داد.
 
رابرت مالی: با کشورهای دوست به منظور موفقیت مذاکرات هسته ای در حال رایزنی هستیم
▫️رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز یکشنبه در نشست دوحه با اشاره به مذاکرات وین گفت که کشورش با کشورهای دوست همچون قطر و عمان برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته ای وین در حال رایزنی و انجام مشورت است./ایرنا
 
بلوک 40 و 25 درصدی سایپا و ایران‌خودرو واگذار می‌شود
فارس - سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: بلوک 40 درصدی سهام دولت در سایپا و بلوک 25 درصدی سهام دولت در ایران‌خودرو که مربوط به خود سهامداری دولت است، از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 
کمال خرازی: توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع است اما به اراده سیاسی آمریکا بستگی دارد
رییس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست دوحه:
قطعا سپاه باید از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا حذف شود.
ما طرفدار امضای توافق هستیم، اما به چه قیمتی. هیچ کاری علیه استقلال خود انجام نمی‌دهیم.
برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به یک دوره زمانی نیاز داریم.
 
خروج از لیست گروههای تروریستی احتمالا” / خروج از لیست تحریم فعلا نه
رابرت مالی روز یکشنبه ۷ فروردین درباره خواست ایران برای خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی گفت که حتی اگر سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شود، همچنان تحت تحریم باقی می‌ماند. او تاکید کرد که دولت جو بایدن هنوز تصمیمی برای خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی نگرفته است.
 
تجارت خارجی غیرنفتی کشور ۱۰۰ میلیارد دلاری شد
رئیس کل گمرک ایران: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با تبادل ۱۶۲میلیون تن کالا با کشورهای جهان، رکورد ۱۰۰میلیارد دلاری را به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد رشد داشته است.