جزئیات خبر

Image
دوشنبه 8 فروردین 1401

تداوم رونق در بازار سرمایه

شاخص کل امروز با افزایش  14,993 واحدی به 1,418,611 واحد رسید و شاخص هم‌وزن با افزایش 6,858 واحدی رو به رو شد و به عدد 360,435 واحد رسید. . نمادهای شستا، نوری و وبملت بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فملی ، شبندر و شپنا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل داشتند.

سه نماد #وبملت، #شستا و #خساپا لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به #شبندر، #ومعادن و #تجلی معطوف بود.
مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت بانک ملت معادل ۱۲۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی پالایش نفت بندرعباس با برتری ۱۶میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.
ارزش کل معاملات امروز بازار 5,213 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 3.402 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم  بوده است.

اخبار موثر بر بازار:

بلومبرگ: دستیابی به توافق ارزش حذف نام سپاه از فهرست سیاه را دارد
خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی با عنوان ” جنگ روسیه، محاسبات توافق هسته ای با ایران را تغییر داده است” نوشت که شرایط دولت بایدن در مورد توافق هسته‌ای با ایران از زمان اوباما دشوارتر است چرا که با درخواست ایران برای حذف نام سپاه از فهرست سیاه روبرو شده که خارج از چارچوب برجام است.
 
نرخ تورم ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۴۰.۲ درصد رسید
 بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٤٠٠ به عدد ۴۰.۲ درصد رسید./ مهر
 
کاهش قیمت نفت در پی افزایش قرنطینه شانگهای
قیمت نفت در روز دوشنبه حدود ۴ دلار سقوط کرد، این در حالی است که نگرانی ها درباره کاهش تقاضای سوخت در چین پس از اینکه مقامات شانگهای گفتند که مرکز مالی این کشور را برای آزمایش کووید-۱۹ طی ۹ روز تعطیل خواهند کرد، افزایش یافت.
 
 میرسلیم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت:
ساختار‌های خودروسازی ما ایراد دارد. دو خودروسازی عظیم ایران خودرو و سایپا که حدود ۵۰۰ هزار نفر در آن کار می‌کنند، مدیرانشان را دولت تعیین می‌کند؛ در حالی که هیچ حقی ندارد این کار را انجام دهد. دولت تنها ۵ درصد در ایران‌خودرو و ۱۶ درصد در سایپا سهام دارد.
موضوع  واردات خودرو در مجمع تشخیص رأی نمی‌آورد، چون واقعاً مصلحت ما نیست. ما باید کوشش کنیم که کیفیت‌ها را افزایش دهیم.
 
دیدگاه اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای با ایران
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:
دولت ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران مرتکب اشتباه شد.
به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک شده و روی 95 درصد از نکات به توافق رسیده‌ایم.
توافق هسته‌ای با ایران تمام مشکلات منطقه را حل نخواهد کرد بلکه گام نخست به شمار می‌آید. /فارس
 
سخنگوی دولت: ‌‏از حدود ۱۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص و دپو شده در پارکینگ خودروسازان در آغاز دولت جدید، تا امروز بیش از  ۸۰ هزار دستگاه تکمیل و تحویل شده است.
اقدامات صورت گرفته در این ۲۰۰ روز به خوبی نشان می‌دهد فرمان تحول در خودروسازی با مدیریت جهادی کاملا شدنی است.