جزئیات خبر

Image
سه شنبه 16 فروردین 1401

کامبک شاخص پس از افت صبحگاهی

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز 2 هزار و 633  واحد رشد کرد و به عدد یک میلیون و 471 هزار واحد رسید.شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد2 هزار و 558 واحدی ، به 375 هزار و 824 واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با رشد 91 واحدی ، عدد  19 هزار و 781 واحد را ثبت کرد.
نمادهای  شپنا،اخابر و رمپنا بیشترین اثر مثبت را بر  شاخص بورس داشتند. ومعادن،شستا و فولاد نمادهایی بودند که مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند.
ارزش کل معاملات امروز بازار 7.642 میلیارد تومان بود، از این مبلغ 5.327 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد شامل سهام و حق تقدم بوده است.
سه نماد #شپنا، #خساپا و #بورس لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به #ومعادن، #شستا و #تجلی معطوف بود.
مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌ معادل ۹۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان با برتری ۷۵میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند.
پالایشی‌ها امروز نیز اثرگذارترین سهام در روند صعودی شاخص کل محسوب می‌شوند. به نظر این جذابیت سهام پالایشی به سطوح مناسب نرخ کرک‌اسپرد این شرکت‌ها و انتظار برای انتشار عملکرد پالایشگاه‌ها در فصل زمستان بازمی‌گردد. با نزدیک شدن شاخص به 1 میلیون و 500 هزار همچنان شاهد دست به دست شدن و افزایش حجم معاملات خواهیم بود

اخبار موثر بر بازار
 
تسریع دسترسی به گزارش‌های ارزشیابی ناشران عرضه‌های اولیه 
حجت اسماعیل‌زاده معاون پذیرش فرابورس ایران از انتشار گزارش ارزش‌یابی شرکت‌ها در کدال هم‌زمان با ارسال به فرابورس و سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت: تصمیم اخیر سازمان بورس در این راستا باهدف مشارکت مؤثر فعالان بازار در جریان عرضه‌های اولیه است.
 
عربستان قیمت رسمی فروش نفت برای مشتریانش را افزایش داد
عربستان روز دوشنبه (۱۵ فروردین‌ماه) قیمت رسمی فروش انواع نفت خام خود را برای عرضه به همه مناطق جهان در ماه مه افزایش داد، در حالی که قیمت نفت عرضه‌شده به مشتریان آسیایی ریاض به‌طور بی‌سابقه‌ای بالا رفت.
 
نرخ سود بین بانکی در هفته اول 1401 روندی صعودی داشته و به 20.36 درصد رسید. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان افزایش هفتگی نرخ بهره از ابتدای آذر سال گذشته تاکنون بوده است.
 
سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: 
استیضاح را با قدرت پیگیری می‌کنم، ما قبلا در رابطه با عملکرد وزیر نمی‌خواستیم استیضاح کنیم؛ اما من الان می‌خواهم استیضاح را اصلاح کنم چون من در رابطه با قیمت خودرو به ایشان انتقاد داشتم، الان عملکرد وزیر نشان می‌دهد آقای فاطمی‌امین از خیلی موضوعات بیگانه و دور است./ایلنا
 
موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی
نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز با ۱۸۹ موافق، ۲۹ مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۹ نماینده حاضر با تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران موافقت کردند.
 
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد:
 ایران مانع دستیابی به توافق بر سر احیای برجام شده است.
همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات برجام به خوبی می‌دانند کدام طرف پیشنهاد‌های سازنده ارائه کرده است و کدام طرف، خواسته‌های غیرمرتبط داشته است.
هنوز فرصت برای حل اختلافات باقی‌مانده با ایران در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.
 
وزیر برق عراق:
تا چند سال آینده به گاز ایران نیاز داریم
 هنوز بر سر قیمت و تعرفه انرژی با قطر، ترکیه و عربستان به توافق نرسیده‌ایم